Informasjon til alle kolonister på Solvang fra Samarbeidsutvalget (SU)
SU har satt ned en komité med en representant fra hver avdeling for å revidere og rydde i byggeforskriftene. Målet er å gjøre byggeforskriftene enklere å forstå og enklere å bruke. Byggeforskriftsoppryddingskomitéen ønsker nå innspill fra byggekomitéene, avdelingsstyrene og interesserte enkeltkolonister.
Frist: 18. november.
SU og byggeforskriftsoppryddingskomiteen ønsker også å kartlegge bruk av kjellere og hemser på Solvang, med tanke på den pågående revisjonen av byggeforskriftene.
Vi ber om at hver parsell fyller ut et enkelt spørreskjema (tar bare et par minutter).
Frist: 1. november.
Alle hyttene har nå fått offisielle gateadresser og nytt postnummer.
God høst!
Erik Bolstad
leder for Samarbeidsutvalget for Solvang kolonihager
SU har satt ned en komité med en representant fra hver avdeling for å revidere og rydde i byggeforskriftene. Målet er å gjøre byggeforskriftene enklere å forstå og enklere å bruke. Byggeforskriftsoppryddingskomitéen ønsker nå innspill fra byggekomitéene, avdelingsstyrene og interesserte enkeltkolonister.
Frist: 18. november.
SU og byggeforskriftsoppryddingskomiteen ønsker også å kartlegge bruk av kjellere og hemser på Solvang, med tanke på den pågående revisjonen av byggeforskriftene.
Vi ber om at hver parsell fyller ut et enkelt spørreskjema (tar bare et par minutter).
Frist: 1. november.
Alle hyttene har nå fått offisielle gateadresser og nytt postnummer.
God høst!
Erik Bolstad
leder for Samarbeidsutvalget for Solvang kolonihager
HMS-nyheter
Avdeling 5 har fått installert brannslukkingsapparater og førstehjelpskap ved pliktarbeidsstasjonene. I felleshuset er dette plassert i kjelleren, rett ved kjellerdøra, og i nedre servicebygg er det plassert i gangen under myntinnkastboksen.
Det finnes ingen medisiner i førstehjelpskapene, kun forbindingssaker, øyeskyll etc til småskader og uhell. Innholdsliste og bruk finnes oppslått ved siden av skapene.
Dersom HMS-huskereglene som er utarbeidet og oppslått følges, skulle innholdet i skapet forhåpentligvis forbli ubrukt. Det er viktig at innholdet i førstehjelpskapet ikke misbrukes, slik at det er tilgjengelig ved behov.
Det er også utarbeidet en vedlikeholdsliste som er festet til hver gressklipper. Om dette følges skulle man være trygg på å unngå skader.
Da gjenstår å ønske alle lykke til med det videre pliktarbeidet, forhåpentligvis skadefritt.
Styret takker Thor Nerlien og Wenche Sundberg for vel utført arbeid.
Avdeling 5 har fått installert brannslukkingsapparater og førstehjelpskap ved pliktarbeidsstasjonene. I felleshuset er dette plassert i kjelleren, rett ved kjellerdøra, og i nedre servicebygg er det plassert i gangen under myntinnkastboksen.
Det finnes ingen medisiner i førstehjelpskapene, kun forbindingssaker, øyeskyll etc til småskader og uhell. Innholdsliste og bruk finnes oppslått ved siden av skapene.
Dersom HMS-huskereglene som er utarbeidet og oppslått følges, skulle innholdet i skapet forhåpentligvis forbli ubrukt. Det er viktig at innholdet i førstehjelpskapet ikke misbrukes, slik at det er tilgjengelig ved behov.
Det er også utarbeidet en vedlikeholdsliste som er festet til hver gressklipper. Om dette følges skulle man være trygg på å unngå skader.
Da gjenstår å ønske alle lykke til med det videre pliktarbeidet, forhåpentligvis skadefritt.
Styret takker Thor Nerlien og Wenche Sundberg for vel utført arbeid.
Ny tv- og bredbåndsavtale med GET - hvordan bestille utstyr og tjenester
Kringsjånett SA- Solvang Hagekolonier har reforhandlet avtalen med GET for leveranse av tv- og bredbåndstjenester.
Du har dermed tilgang til et av landets raskeste bredbåndsnett, Norges mest innholdsrike underholdningstilbud, og tv-appen kundene våre elsker.
Vi varslet tidligere at det ville bli gjennomført en utleveringsdag. På grunn av situasjonen som har oppstått i forbindelse med koronaviruset får vi dessverre ikke gjennomført dette.
Les mer
Kringsjånett SA- Solvang Hagekolonier har reforhandlet avtalen med GET for leveranse av tv- og bredbåndstjenester.
Du har dermed tilgang til et av landets raskeste bredbåndsnett, Norges mest innholdsrike underholdningstilbud, og tv-appen kundene våre elsker.
Vi varslet tidligere at det ville bli gjennomført en utleveringsdag. På grunn av situasjonen som har oppstått i forbindelse med koronaviruset får vi dessverre ikke gjennomført dette.
Les mer
OPPDATERT per 11. mai:
Smittevernregler for kolonihagen
For å begrense smitte av koronavirus, er det svært viktig at alle
praktiserer GOD HÅNDHYGIENE med såpe og vann
holder GOD AVSTAND til hverandre
Videre gjelder disse reglene:
Anbefalt størrelse på grupper i private sammenhenger økes til maksimalt 20 personer, forutsatt at man kan holde minst én meter avstand.
Er du i KARANTENE, kan du være i hagen så lenge du er symptomfri og etterlever føringene fra myndighetene.
Er du SYK eller bekreftet smittet med korona skal du være i isolasjon hjemme, og kan ikke være i kolonihagen.
Er du i RISIKOGRUPPEN må du selv, eventuelt i samråd med lege, vurdere om det er trygt å være i kolonihagen med de tiltak som nå iverksettes.
PLIKTARBEID skal gjennomføres slik at disse reglene overholdes.
Fellesområdene i kolonihagene skal fortsatt holdes ÅPENT FOR PUBLIKUM, slik leiekontrakten vår forutsetter.
Følgende tiltak innføres på fellestoaletter:
Alle må praktisere GOD HÅNDHYGIENE, både før og etter besøk
Toalettene skal KUN BENYTTES av de som ikke har eget toalett
Brukere av fellesanlegg MÅ RENGJØRE toalett, servant og berøringspunkter (dørhåndtak, kraner mv.) etter bruk. Det er satt fram rengjøringsspray og tørkepapir til bruk på berøringspunktene.
Smittevernregler for kolonihagen
For å begrense smitte av koronavirus, er det svært viktig at alle
praktiserer GOD HÅNDHYGIENE med såpe og vann
holder GOD AVSTAND til hverandre
Videre gjelder disse reglene:
Anbefalt størrelse på grupper i private sammenhenger økes til maksimalt 20 personer, forutsatt at man kan holde minst én meter avstand.
Er du i KARANTENE, kan du være i hagen så lenge du er symptomfri og etterlever føringene fra myndighetene.
Er du SYK eller bekreftet smittet med korona skal du være i isolasjon hjemme, og kan ikke være i kolonihagen.
Er du i RISIKOGRUPPEN må du selv, eventuelt i samråd med lege, vurdere om det er trygt å være i kolonihagen med de tiltak som nå iverksettes.
PLIKTARBEID skal gjennomføres slik at disse reglene overholdes.
Fellesområdene i kolonihagene skal fortsatt holdes ÅPENT FOR PUBLIKUM, slik leiekontrakten vår forutsetter.
Følgende tiltak innføres på fellestoaletter:
Alle må praktisere GOD HÅNDHYGIENE, både før og etter besøk
Toalettene skal KUN BENYTTES av de som ikke har eget toalett
Brukere av fellesanlegg MÅ RENGJØRE toalett, servant og berøringspunkter (dørhåndtak, kraner mv.) etter bruk. Det er satt fram rengjøringsspray og tørkepapir til bruk på berøringspunktene.
KORONA
Informasjonen er oppdatert 19. mars.
Kjære kolonister,
Starten på årets sesong blir annerledes på grunn av coronaviruset. Det er viktig at alle bidrar til å begrense smitten ved å følge anbefalingene fra myndighetene mht. håndhygiene, avstand, karantene og isolasjon hjemme ved sykdom.
Karantene
Personer som har hatt nær kontakt med en som er bekreftet smittet av coronaviruset, skal
oppholde seg i karantene i 14 dager etter kontakten. Med nær kontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet, såfremt nær kontakt med andre enn de personer som vedkommende bor sammen med, unngås.
Dersom du føler deg syk
Hvis dere er satt i isolasjon hjemme, så kan dere ikke komme til kolonihagen. Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Hvis du får mer alvorlige symptomer, kan du ringe fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117.
For å bidra til å begrense smitte, innfører avdeling 5 følgende tiltak:
- Hyttene kan ikke lånes ut til noen som er i karantene eller isolasjon.
- Inntil hagene har iverksatt nødvendige hygienetiltak i fellesanlegg for dusj/toalett, bør ikke felles dusjer og toaletter benyttes. Personer i karantene kan uansett ikke benytte hagens fellesanlegg som dusj og toalett.
- Felleshuset er stengt for utleie inntil videre.
- Utlevering av dekodere på huset den 31. mars er avlyst.
- Vårmøtet og vårdugnad 8. mai er avlyst.
Styret oppfordrer til følgende:
- Kolonister som er særlig utsatte og/eller som er helsepersonell, må selv vurdere om det er forsvarlig å oppholde seg i kolonihagen.
- Hold god avstand til hverandre.
- Unngå sosiale sammenkomster inntil videre.
- Husk at hyppig håndvask begrenser smitte.
Styret i avdeling 5 arbeider nå med å få på plass strengere rutiner for renhold/hygiene, evt. i fellesskap med andre avdelinger på Solvang.
Vi oppfordrer alle til å følge med på utviklingen, f.eks. på nettsidene til Oslo kommune.
Ved å vise ansvarlighet og solidaritet, og lojalt følge alle de anbefalinger og pålegg som gis av våre nasjonale og kommunale helsemyndigheter, kan vi bidra til at kolonihagene ikke blir en kilde til spredning av koronasmitte.
Vi tar fortsatt sikte på å sette på vannet den 28. mars kl. 16.00, så sant det ikke er meldt frost.
Vi håper alle er friske og at vi snart er tilbake til normaltilstand.
Oslo den 19. mars 2020
Vennlig hilsen
Styret i Solvang kolonihager avdeling 5
Informasjonen er oppdatert 19. mars.
Kjære kolonister,
Starten på årets sesong blir annerledes på grunn av coronaviruset. Det er viktig at alle bidrar til å begrense smitten ved å følge anbefalingene fra myndighetene mht. håndhygiene, avstand, karantene og isolasjon hjemme ved sykdom.
Karantene
Personer som har hatt nær kontakt med en som er bekreftet smittet av coronaviruset, skal
oppholde seg i karantene i 14 dager etter kontakten. Med nær kontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet, såfremt nær kontakt med andre enn de personer som vedkommende bor sammen med, unngås.
Dersom du føler deg syk
Hvis dere er satt i isolasjon hjemme, så kan dere ikke komme til kolonihagen. Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Hvis du får mer alvorlige symptomer, kan du ringe fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117.
For å bidra til å begrense smitte, innfører avdeling 5 følgende tiltak:
- Hyttene kan ikke lånes ut til noen som er i karantene eller isolasjon.
- Inntil hagene har iverksatt nødvendige hygienetiltak i fellesanlegg for dusj/toalett, bør ikke felles dusjer og toaletter benyttes. Personer i karantene kan uansett ikke benytte hagens fellesanlegg som dusj og toalett.
- Felleshuset er stengt for utleie inntil videre.
- Utlevering av dekodere på huset den 31. mars er avlyst.
- Vårmøtet og vårdugnad 8. mai er avlyst.
Styret oppfordrer til følgende:
- Kolonister som er særlig utsatte og/eller som er helsepersonell, må selv vurdere om det er forsvarlig å oppholde seg i kolonihagen.
- Hold god avstand til hverandre.
- Unngå sosiale sammenkomster inntil videre.
- Husk at hyppig håndvask begrenser smitte.
Styret i avdeling 5 arbeider nå med å få på plass strengere rutiner for renhold/hygiene, evt. i fellesskap med andre avdelinger på Solvang.
Vi oppfordrer alle til å følge med på utviklingen, f.eks. på nettsidene til Oslo kommune.
Ved å vise ansvarlighet og solidaritet, og lojalt følge alle de anbefalinger og pålegg som gis av våre nasjonale og kommunale helsemyndigheter, kan vi bidra til at kolonihagene ikke blir en kilde til spredning av koronasmitte.
Vi tar fortsatt sikte på å sette på vannet den 28. mars kl. 16.00, så sant det ikke er meldt frost.
Vi håper alle er friske og at vi snart er tilbake til normaltilstand.
Oslo den 19. mars 2020
Vennlig hilsen
Styret i Solvang kolonihager avdeling 5
Kvistbilen kommer:
Mandag 8. juni, kl 18
Mandag 29. juni, kl 18
Mandag 17. august, kl 18
Mandag 14. september, kl 18
Mandag 12. oktober, kl 18
Av smittehensyn er arbeidet med å lempe hageavfallet på bilen organisert som pliktarbeid.
I praksis vil dette si at det er noen som har som oppgave å lempe avfallet på bilen.
For alle som skal levere avfall er det viktig at avfallet legges på snuplassen innerst i Nordbergveien i god tid før innsamlingstidspunkt, gjerne dagen før. På denne måten er ikke alle tilstede samtidig.
Med vennlig hilsen
styret i avdeling 5
Mandag 8. juni, kl 18
Mandag 29. juni, kl 18
Mandag 17. august, kl 18
Mandag 14. september, kl 18
Mandag 12. oktober, kl 18
Av smittehensyn er arbeidet med å lempe hageavfallet på bilen organisert som pliktarbeid.
I praksis vil dette si at det er noen som har som oppgave å lempe avfallet på bilen.
For alle som skal levere avfall er det viktig at avfallet legges på snuplassen innerst i Nordbergveien i god tid før innsamlingstidspunkt, gjerne dagen før. På denne måten er ikke alle tilstede samtidig.
Med vennlig hilsen
styret i avdeling 5
Søppelhuset stenger lørdag 31.oktober
Renovasjonsetaten foretar siste tømming av søppel i starten av uke 45. Søppelhuset er derfor stengt for bruk fra 31.oktober. Renovasjonsetaten henter søppeldunkene og døra til søppelhuset låses av for vinteren.
Nye byggeforskrifter
På felles årsmøte 23. mai ble det fastsatt helt nye byggeforskrifter og det ble gjort justeringer i byggetegningene. Det er også laget nye skjemaer. Målet med endringene er å gjøre byggeforskriftene enklere å forstå og bruke.
Dersom du planlegger å bygge på hytta eller parsellen er det viktig at du setter deg godt inn i de nye forskriftene. Det er gjort svært omfattende endringer, ikke gå ut i fra at «alt er som det alltid har vært».
https://www.solvangregler.no/bygg/forskrifter/
https://www.solvangregler.no/bygg/tegninger/
https://www.solvangregler.no/bygg/skjemaer/
Ny organisering på Solvang
Felles årsmøte vedtok også å avvikle SU og Felles årsmøte, og erstatte dette med foreningen Solvang kolonihager. Endringen skjer fordi SU har hatt en organisasjonsform som ikke er akseptert av Brønnøysundregistrene.
Til høsten må avdelingen din melde seg inn i den nye foreningen. Les mer på
https://www.solvangregler.no/2019/ny-organisasjonsform-for-su-felles-arsmote/
Vennlig hilsen
Erik Bolstad
leder av Samarbeidsutvalget + det nye fellesstyret
På felles årsmøte 23. mai ble det fastsatt helt nye byggeforskrifter og det ble gjort justeringer i byggetegningene. Det er også laget nye skjemaer. Målet med endringene er å gjøre byggeforskriftene enklere å forstå og bruke.
Dersom du planlegger å bygge på hytta eller parsellen er det viktig at du setter deg godt inn i de nye forskriftene. Det er gjort svært omfattende endringer, ikke gå ut i fra at «alt er som det alltid har vært».
https://www.solvangregler.no/bygg/forskrifter/
https://www.solvangregler.no/bygg/tegninger/
https://www.solvangregler.no/bygg/skjemaer/
Ny organisering på Solvang
Felles årsmøte vedtok også å avvikle SU og Felles årsmøte, og erstatte dette med foreningen Solvang kolonihager. Endringen skjer fordi SU har hatt en organisasjonsform som ikke er akseptert av Brønnøysundregistrene.
Til høsten må avdelingen din melde seg inn i den nye foreningen. Les mer på
https://www.solvangregler.no/2019/ny-organisasjonsform-for-su-felles-arsmote/
Vennlig hilsen
Erik Bolstad
leder av Samarbeidsutvalget + det nye fellesstyret
Levering av hageavfall
Vi har tidligere gitt informasjon om levering av hageavfall og oppfordret til at avfallet leveres til snuplassen i god tid og gjerne dagen før hentedato for å unngå at for mange oppholder seg på plassen samtidig med tanke på smittevernreglene. Vi har muligens vært litt upresis i informasjonen, men det som var tanken var at man kunne begynne å levere hageavfallet tidligst dagen før hentedato ikke mange dager i forveien. Årsaken til dette er at vi ikke kan benytte kommunens plass til oppsamling så lang tid i forkant og at det tiltrekker seg avfall fra andre enn kolonistene.
Støy og ro
Vi vil også minne om reglene for støy og ro i kolonihagen. Jf ordensreglenes paragraf 2. "I tidsrommet 15.05. – 01.09. må støyende arbeid og adferd ikke forekomme etter kl. 21.00 på hverdager, etter kl. 18.00 på lørdager og ikke på søn- og helligdager". Det er vikitig at disse reglene overholdes og gjøres kjent for alle som benytter kolonihyttene.
Mvh
Styret i avdeling 5
Vi har tidligere gitt informasjon om levering av hageavfall og oppfordret til at avfallet leveres til snuplassen i god tid og gjerne dagen før hentedato for å unngå at for mange oppholder seg på plassen samtidig med tanke på smittevernreglene. Vi har muligens vært litt upresis i informasjonen, men det som var tanken var at man kunne begynne å levere hageavfallet tidligst dagen før hentedato ikke mange dager i forveien. Årsaken til dette er at vi ikke kan benytte kommunens plass til oppsamling så lang tid i forkant og at det tiltrekker seg avfall fra andre enn kolonistene.
Støy og ro
Vi vil også minne om reglene for støy og ro i kolonihagen. Jf ordensreglenes paragraf 2. "I tidsrommet 15.05. – 01.09. må støyende arbeid og adferd ikke forekomme etter kl. 21.00 på hverdager, etter kl. 18.00 på lørdager og ikke på søn- og helligdager". Det er vikitig at disse reglene overholdes og gjøres kjent for alle som benytter kolonihyttene.
Mvh
Styret i avdeling 5
Informasjon fra SU
Byggeforskrifter og ordensregler
Hver avdeling har til nå hatt byggeforskriftene og ordensreglene liggende på sine nettsider.
Samarbeidsutvalget har nå opprettet en felles nettside for alle Solvang-hagene der reglene er samlet. Vi har også fått tak i bedre versjoner av tegningene, som bør gjøre det enda lettere å følge reglene.
Felles årsmøte
Det er fem selvstendige kolonihager på Solvang, men med en del felles regelverk m m. Dette regelverket blir fastsatt av Felles årsmøte, som i år er 24. mai. Årsmøtene i hver avdeling har valgt utsendinger til Felles årsmøte.
Avdelingsstyrene og årsmøtene i avdelingene kan fremme forslag til Felles årsmøte, for eksempel om endringer i byggeforskrifter og ordensregler.
Dersom noen har forslag til Felles årsmøte på Solvang, må styret på avd 5 få dette innen 11. april klokken 12.00 slik at vi rekker å behandle forslagene på det siste styremøte som avholdes i forkant av fristen som SU har gitt for innsendelse av forslag.
Vennlig hilsen
Styret i avdeling 5
Byggeforskrifter og ordensregler
Hver avdeling har til nå hatt byggeforskriftene og ordensreglene liggende på sine nettsider.
Samarbeidsutvalget har nå opprettet en felles nettside for alle Solvang-hagene der reglene er samlet. Vi har også fått tak i bedre versjoner av tegningene, som bør gjøre det enda lettere å følge reglene.
Felles årsmøte
Det er fem selvstendige kolonihager på Solvang, men med en del felles regelverk m m. Dette regelverket blir fastsatt av Felles årsmøte, som i år er 24. mai. Årsmøtene i hver avdeling har valgt utsendinger til Felles årsmøte.
Avdelingsstyrene og årsmøtene i avdelingene kan fremme forslag til Felles årsmøte, for eksempel om endringer i byggeforskrifter og ordensregler.
Dersom noen har forslag til Felles årsmøte på Solvang, må styret på avd 5 få dette innen 11. april klokken 12.00 slik at vi rekker å behandle forslagene på det siste styremøte som avholdes i forkant av fristen som SU har gitt for innsendelse av forslag.
Vennlig hilsen
Styret i avdeling 5
ArkivMelding fra Elvia AS (Hafslund Nett AS)
Elvia / Hafslund Nett vil i neste uke utføre laserskanning med helikopter over regionalnettet i nærheten av Solvang kolonihager. Helikopteret vil følge traseen i en høyde av ca 70 meter over bakken. Ved spesielle behov kan man ta kontakt med [email protected]. Hilsen Elvia / Hafslund Nett Meldingen gjelder for adresse: Nordbergveien 105 OSLO 1000 åpne hager – Det norske hageselskap
I år arrangerer Hagelskapet nok en gang «1000 åpne hager»; dato er 28. juni 2020. Det er en god anledning til å profilere kolonihagene og enkelt-parseller. Så vi oppfordrer både kolonihagene og enkeltkolonister til å melde seg på og slik være med å markedsføre oss og våre flotte anlegg og hager. Her en link til Hageselskapet skjema for påmelding. Med vennlig hilsen For Oslo krets av Norsk kolonihageforbund AVLYST! Internett og tv
Kringsjånett SA: Som informert om i oktober vil Get avholde en «Kolonistdag» hvor de utleverer nye dekodere og modem. Vi har satt av mandag 30. og tirsdag 31. mars kl. 17-20 til dette. For Solvang 1 & 2 : Mandag 30. mars: Felleshuset til Solvang 1. kl. 17-20 For Solvang 4 & 5 : Tirsdag 31. mars: Felleshuset til Solvang 5. kl. 17-20 Vi har valgt disse datoene slik at flesteparten har nytt utstyr til sesongen starter. De av kolonistene som ikke har anledning til å komme i dette tidsrommet kan ta med seg gammelt utstyr og besøke Elkjøp på Ullevål for utlevering av nytt når det måtte passe de. Get vil koordinere med dere ift. Infobrev som må sendes ut på e-post til samtlige kolonister, eventuelt om dere har postadresse til kolonistene deres som har TV/internett fra Get så er det enda bedre. Med vennlig hilsen Kringsjånett SA Bortkjøring av søppel og avfall
De som har skrot og søppel som de trenger å bli kvitt, kan møte på Felleshuset onsdag 18. september kl 18 og få avfallet bortkjørt. Hytte 551 og 552 vil kjøre dette til gjenbruksstajonen som pliktarbeid. Avfallet du leverer må være lett å kildesortere/levere på gjenbruksstasjonen. Husk at gjenbruksstasjonen ikke tar imot svarte søppelsekker. Diverse informasjon
Solvangløpet 10. august Arrangementskomiteen for Solvangløpet inviterer alle til å bli med på Oslos fineste gå/løpetur. Solvangløpet holdes 10. august. Løpet er et felles arrangement som går på kryss og tvers i avdelingene. Det varmes opp med yoga i Dalen på Solvang 1 før man vandrer/løper gjennom Solvangs fem hager. Deretter er det quiz, leker/aktiviteter, loddsalg og kafe på felleshuset Solvang 1. Dette er sosialt og hyggelig og passer både for de som vil løpe/gå og for de som kun ønsker å være med på festen. Mer informasjon og påmelding se www.solvang1.no. Kjøring i kolonihagen Kjøring på kolonihagens område må begrenses. Vi har forståelse for at man av og til må benytte bilen for av- og pålessing, men bilen må ikke bli stående på området over tid. Tilbakemelding fra ordenskomiteen Ordenskomiteen har gått ordensrunde og gitt generelle og individuelle tilbakemeldinger. Generelt synes ordenskomiteen at mange har vært flinke til å følge opp innspill fra i fjor og at mange holder på med gode prosjekter. Noen har fremdeles kompost som fungerer primært som oppsamling av hageavfall. Ugress og mose i veien er en utfordring og skader asfalten på sikt. Tips for å fjerne mose og ugress på asfalten er å helle på kokende vann. Hekk som henger utover asfaltkanten er et gjentagende problem. Individuelle tilbakemeldinger blir sendt den enkelte det gjelder. Ordenskomiteen går ny runde i uke 34/35. Kvistbilen Når det gjelder innsamling av hageavfall som skal leveres til kvistbilen, så merk at det kun tas i mot hageavfall, inkludert gress, kvister inntil 15 cm i diameter og nedfallsfrukt. Maks lengde på busker og trær er 1,5 meter. Det tas ikke i mot jord, netting/tråder og plastblomsterpotter. Denne type avfall må leveres på gjenbruksstasjonen. Leveres avfall til kvistbilen, må man være tilstede eller avtale med en annen om levering. Solvang kolonihage avdeling 5 har fått sin egen facebookgruppe. Vi oppfordrer alle til å melde seg inn i denne gruppen. Styret ønsker alle en riktig god sommer! Solvangdagene vs Oslo Europeisk Miljøhovedstad 2019
Oslo er, som kjent, Europeisk Miljøhovedstad 2019. Kolonihagene i Oslo er blitt godkjent som samarbeidspartner i Miljøhovedstadsåret, og Solvangdagene er et av arrangementene som er med i Miljøhovedstad-opplegget. Det betyr at Solvangdagene får plass i det offisielle programmet for Europeisk Miljøhovedstad 2019. Solvangdagene arrangeres lørdag 31. august og søndag 1. september kl. 11:00-15:00.
Solvangdagene er en helg der alle avdelinger har aktiviteter - loppemarked, bondens marked, barnas dag etc. • Solvang avd. 5 skal ha salgsboder med kunst/håndverk og kafé. • Vi håper at alle ønsker å bidra, enten det er å hjelpe til med det praktiske, gjøre en innsats i kafeen eller annet etter eget ønske. • Ønsker du å ha åpen hytte/hage, eller kanskje du har noe annet å bidra med? For eksempel vise fram/fortelle om drivhuset/kompostering/blomster/trær? Salgsboder ved felleshuset Har du noe selvprodusert og kortreist du har lyst til å selge - malerier/bilder, blomsterkranser, noe hjemmestrikket eller annet kreativt? Eller kjenner du noen som har? Bestill salgsplass, maks 3x3 meter, du må selv ta med bord/stol og det du ellers trenger. Det koster kr 200 for én dag og kr 300 for hele helgen. Påmeldingsfrist er 1. august. Ved påmelding til salgsboder send epost til Anette (hytte 573) eller legg en lapp i postkassa til hytte 573. Husk kontakt-info, hva du selger og hvilke dag(er). Mer informasjon om Solvangdagene kommer i løpet av sommeren. Mvh Planleggingsgruppa på 5-ern Et vellykket vårmøte og dugnad ble avholdt på Solvang 5 lørdag 4. mai
Referat fra Vårmøtet 2019 (Foto: Anette Lundquist) Diverse informasjon Parkering Det kan fortsatt kjøpes oblat til kr 1000 for å få mulighet til å parkere på plassene ved felleshuset (se sak lenger ned på siden). Til nå er det kun 8 stykker som har meldt seg. De som ønsker å kjøpe oblat må betale kr 1000 til konto 0530 17 30936. Merk innbetalingen med hyttenummer og navn. Trivsel- og miljøundersøkelse Svarfristen for innlevering er 13. april 2019. Besvarelsen kan sendes på e-post eller legges i postkassen på felleshuset. Befaring i forbindelse med hyttenes avløpsordning Det vil bli en befaring på alle hyttene i forbindelse med hyttenes avløpsordning. Befaringen vil skje i annen halvdel av mai. Tidspunktet vil bli nærmere annonsert. Vårmøte og dugnad Vårmøte avholdes 4. mai klokken 12.00. Rett etter møtet avholdes det dugnad og det vil bli enkel servering i etterkant. Av hensyn til oppgaver under dugnaden og serveringen ønskes det tilbakemelding på hvor mange som kommer. Slik tilbakemelding kan sendes på e-post eller legges i postkassen på felleshuset innen 25. april. Vennlig hilsen Styret i avdeling 5 Ny parkeringsordning 2019
Årsmøtet 2018 vedtok å innføre ny parkeringsordning fra og med sesongen 2019. Det innebærer at det ikke lenger vil være faste plasser. Unntaket er en fast plass til leder av huskomiteen, som har mye kjøring og frakt til og fra i forbindelse med utleie av huset. For å bruke én av de ti parkeringsplassene må man kjøpe parkeringsoblat. Oblatet blir knyttet til hyttenummer og koster kr 1000, gjeldende fra 1. april og ut kalenderåret. Oblatet garanterer ikke fast plass på parkeringsplassen, men gir tillatelse til å bruke en ledig plass (bortsett fra den som reservert til leder av kuskomiteen). Forutsetningen for at ordningen skal fungere, er at plassene ikke brukes til langtidsoppstilling av kjøretøy. Derfor vedtok generalforsamlingen at bilen ikke kan stå sammenhengende på én plass utover en uke. Ordningen vil evalueres etter første sesong. De som har innbetalt kr 4000 for fast parkeringsplass vil få dette refundert. De dette gjelder må oppgi sitt kontonummer til Berit Hogstad slik at utbetalingen kan finne sted. Kontakt Berit på tlf 901 90 834 eller e-post [email protected]. Interesserte bes innbetale kr 1000 til kontonr 0530.17.30936 innen fredag 22. mars. Merk innbetalingen med hyttenummer og navn. Oblater vil bli utdelt etter nærmere avtale. Hilsen Styret på avd 5 Statnett og Nettplan Stor-Oslo informerer
Arbeidet med å bygge nye Sogn transformatorstasjon er i gang, og i tiden fremover vil det foregå sprengningsarbeid på stasjonsområdet. Dette arbeidet vil settes i gang mellom 27. mars og 2. april, og vil vare i ca. 2 måneder. Det vil bli 0-5 sprengninger per dag, avhengig av hvor på tomta arbeidene befinner seg. Alle sprengninger vil bli varslet med sirener, og du kan abonnere på sprengningsvarsel på www.nabovarsling.no/sogntrafo. Du vil da få SMS ca. 30 minutter før sprengning. Arbeidene vil pågå mellom 07.00 og 19.00 på hverdager. Arbeid på lørdager kan forekomme. Dersom du har spørsmål til prosjektet kan du ta kontakt på [email protected] eller 957 20 211 (ikke sms). Med vennlig hilsen Kristin Baumann Marthinsen Kommunikasjonsrådgiver og nabokontakt Kommunikasjon Nettplan Stor-Oslo Info fra Norsk kolonihageforbund
Nå er signert protokoll fra landsmøtet 16. mars lagt ut. Du finner den under Internt på våre nettsider. Her er den direkte lenken til dokumentet. Vedtatte endringer i vedtektene er ikke oppdatert enda, det blir gjort ganske snart. Du vil se av datoen på vedtektene om de er oppdatert eller ikke. Vennlig hilsen for Norsk kolonihageforbund Anne C. Eriksen Kringsjånett SA avholder årsmøte
Torsdag 11. april 2019 kl 18.00 i Speiderrommet i Nordberg kirke. Sakspapirer kan lastes her. Vedlagt ligger innkalling med agenda. Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må sendes inn via e-post senest mandag 18. mars 2019. Sakspapirer vil bli tilsendt på et senere tidspunkt, men før årsmøtet finner sted. Med vennlig hilsen Kringsjånett SA Takk på etterskudd
Under et hektisk årsmøte gikk det i glemmeboka å takke Dag Bøgeberg som takket av etter seks år i styret på Solvang 5. «Det er bare å beklage,» sier styreleder Anne Gjerdåker som troppet opp med en stor bukett liljer hjemme hos fornøyde Bøgeberg. Engasjerende årsmøte 2018
Å flytte årsmøtet til høsten var nok et lurt trekk, for aldri har vel oppmøte vært større. Lørdag 22. september møtte representanter fra hele 42 av 5-erns 45 hytter opp.
Fem hytter var solgt siden forrige årsmøte og de nye kolonistene ble presentert til varm applaus fra forsamlingen. Møtet ble sikkert ledet av styreleder Anne Gjerdåker. Mest diskusjon og engasjement skapte forslaget fra styret om ny ordning for bruk av parkeringsplassen ved felleshuset. Demokratiet fungerer imidlertid godt på Solvang og etter møtet - som ble både langt (tre timer) og engasjerende - gikk alle ut i høstsola, vel forlikte og fornøyde etter en strålende sommer på Solvang. Styrets referat fra årsmøtet leser du her. Sol og sommer, og mange blide folk over alt hvor man gikk og stod. Solvangdagene 2018 var godt humør og glede.
Under Solvangdagene er det mange hytter/hager som er åpne for besøkende. Disse er markert med skilt, og da er du velkommen inn for en titt. Noen steder vanker det også forfriskninger og mulighet for å smake på frukt og grønt.
Hytte 563 på Solvang avd 5 er åpen lørdag 1. september og her holder Birgitte kurs om kompostering og fra avfall til matjord kl 12 og kl 14. Vellykket Solvangløp!
2018: Dette referatet er hentet fra avd 1s nettside.
Innlegget ble skrevet i Informasjon, 14.08.2018 av Henrik Christensen. Lørdag 11. august gikk historiens andre Solvangløp av stabelen; Et vellykket arrangement med over 60 deltagere fra alle avdelinger. Folk løp, gikk, lekte og spiste pølser m.m. til den store gullmedaljen. Forhåndspåmeldingen hadde gitt løpskomiteen en viss bekymring, men Solvangs kolonister overrasket positivt med sin spontanitet: På løpsdagen ble omtrent 60 startnumre delt ut til løpende, gående og barn som ville bryne seg på 3 km gjennom alle avdelingene og barneløypa. Til forskjell fra i fjor var det denne gangen flere løpere enn gåere, så noen har kanskje ligget i hardtrening siden i fjor…? Flest stilte imidlertid opp da Solpynten kafé åpnet og fristet med pølser, kaker og lodd. Her ble også en liten premieseremoni gjennomført. Nytt av året var felles oppvarming, og den sto i stil til løpets avslappede karakter; kolonihagens egen yogaekspert Monika Englund bidro med energiøvelser for gamle og unge. I år hadde vi også leker i Dalen; små og store fikk blant annet prøvd seg på tautrekking og petanque. Etter yogaoppvarmingen stormet glade løpere ned aleen i Dalen som også i år var pyntet med flagg og ballonger. Så ble en munter gjeng med gående sendt i vei. Vi har hørt at de hygget seg gjennom løypa; ble kjent med nye fjes på tvers av avdelingsgrensene og snakket sammen om fine hager de passerte og om dyrking. Løypemarkeringsgjengen hadde også i år pyntet traseen med ballonger, sperrebånd og oppmuntrende beskjeder i kritt. Årets vinnertid, den beste noensinne på dette løpet, ble 12:49 og tilhører Christian F. Kjøde (avd 1). Raskeste gutt ble Agnar Døskeland (avd 1), og raskeste jente ble Julie Cecilie Rød (avd 4). Tre ganger tre hurra! Barnequizløypa hadde hele 20 poster og noen spørsmål var litt vanskelige; visste du at otere holder hender når de sover på ryggen i vannet? Det gjør de nemlig, slik at de ikke flyter vekk fra hverandre. Tre jenter hadde alt rett, og de ble behørig premiert. Tre ganger tre hurra for dem også! Det ble også gitt diplom til raskeste senior, Svein Sæterdal, og til mest sporty jente med gips som deltok, Ellinor Sæterdal. Imponerende! Vi håper på å få i stand et løp til neste år også, så det er bare å følge med! Husk at Solvangløpet er et uhøytidelig løp for alle og dets viktigste funksjon er å skape glede og samhold på tvers av avdelingene på Solvang! Takk til alle som bidro på løpsdagen og selvfølgelig også løpskomiteens andre medlemmer som har planlagt løpet sammen med oss i år: Berit Hogstad (avd. 5), Linn Kirkeberg (avd. 4), Kristina Carlberg (avd. 3), Erland Kroken (avd. 2) og Ann-Tove Thomassen (avd. 1). Løpshilsen fra Henrik M. Christensen og Therese H. Karlseng (avd. 1) Fra avfall til matjord
2018: 4. august inviterte avd 5-kolonist Birgitte Espolin Johnson til foredrag om hvordan man kan lage god matjord av matavfall og planteavfall. Ti kolonister møtte opp og fikk servert et godt foredrag, godt drikke og frukt. Etter foredraget koste kolonistene seg i sola og utvekslet ideer om hagestell og kompost. Paragraf 7 i ordensreglene for Solvang omhandler regler for kompost og hvordan den skal anlegges. Lurer du på hvordan du kan lage din egen jord av kompost har Oslo kommune gratis kompostkurs.
Varm grillfest med fuktig avbrekk
2018: Over 20 glade kolonister benket seg lørdag 2. juni rundt bordene ved nedre felleshus. Klokka 17 var grillen varm og medbrakt mat og drikke gikk ned på høykant akkompagnert av livlig og godlynt snakk. Etter flere uker med tørr tropevarme mørknet det plutselig til og en lokal sommerskur av den aggressive sorten satte en midlertidig stopp i festlighetene. Det varte ikke så lenge og etter at festdeltakerne hadde vært hjemom hytta og skiftet til tørre klær fortsatte festen ut i de små timer. Sommerfesten avlyst – erstattes med grillfest
2018: Grunnet få påmeldte er sommerfesten lørdag 2. juni avlyst. Arrangementskomiteen beklager dette sterkt, men inviterer i stedet til grillfest på grillplassen samme dag – 2. juni. Grillen er varm klokka 17. Ta med din egen mat og drikke. Ingen påmelding, alle er hjertelig velkommen. Værforbehold. Minigolfbanen borte
2018: I løpet av tre dager fjernet selskapet Multiservice & Driftstjenester AS minigolfbanen. Her blir det etter hvert idyllisk og fint når 5-erns driftige kolonister får fullført jobben. Kurs om bruk av solenergi
2018: Solenergientusiaster i Etterstad kolonihage inviterer til kurs om bruk av solenergi i felleshuset i Etterstad kolonihager torsdag 24. mai kl. 18-20. Kursholder Per Lindberg, rådgiver i Multiconsult, har sammen med samboeren fått lagt solceller på bygården sin i Langgata 47 som lager nok strøm til fellesarealet. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/borettslag-med-solceller-pa-taket-1.12633668 Påmelding på mail. Klikk på bildet for mer info. Minigolfbanen fjernes
2018: Fredag 11. mai starter arbeidet med å fjerne minigolfbanen. Det er selskapet Multiservice & Driftstjenester AS som skal gjøre jobben. Arbeidet vil pågå også mandag 14. og tirsdag 15. mai. Noe plass i Nordbergveien må sperres slik at kranbilen klarer svingradiusen inn den smale veien på avd 3. Dessuten må noen biler på vår egen parkeringsplass også flyttes. Vårmøte i vårsol
2018: Lørdag 21. april ble en begivenhetsfull dag. Klokka 12 ble vannkranene åpnet og to timer senere ble Felleshuset fyllt opp av ca 30 våryre kolonister som benket seg for årets Vårmøte.
Tre kolonister hadde i vinter forlatt oss og ble minnet med ett minutts stillhet. To nye kolonistfamilier ble ønsket velkommen. Styreleder Anne Gjerdåker informerte om ny ordning med pliktarbeid, det ble oppfordret til å bruke hytta og generelt jobbe sosialt på tvers av Solvangs fem avdelinger. Det ble informert om Ordenskomiteens funksjon og arbeid, noen ord om gråvannsproblematikk og ellers stort og smått som Styret kunne informere om etter en lang vinter med jevnlige styremøter. Det gikk over i spørsmål og diskusjoner. Bl.a. ble det tatt opp om vi skulle dra i gang bruktmarked i forbindelse med Solvangdagene i september, hvordan vi skal bli kvitt minigolfbanen, ordningen GET/Kringsjånett, osv. Etter en times tid gikk alle vel forlikte ut i vårsola klare til en ny kolonihagesesong på vidunderlige Solvang avdeling 5. Koret på avd 3 starter tirsdag 8. mai
2018: Alle Solvangs kolonister er velkommen. ALLE KAN SYNGE! Sommeren 2017 startet avd 3 et sommerkor. Vi var så heldige å få en flink dirigent, Aud Søyland fra avd 3. Vi møttes en gang i uka på felleshuset vårt og opptrådte på Solvangdagene. Vi synger sommersanger, og andre glade sanger. Vi er upretensiøse og har det veldig hyggelig med mye latter og skøy. Trivsel er viktig. Alle er velkomne. Vi synger med den stemmen vi har. Og nå ønsker vi å utvide koret til å omfatte alle fem avdelingene. Vi ønsker oss et stort og trivelig kor. Et slikt kor vil også styrke Solvang og vårt image utad. Du trenger ikke å ha sunget i kor før. Det er bare å møte opp. Vi har øvinger på felleshuset til avd 3 tirsdager kl 19 – 20.30. Første øving er 8. mai. Møt opp! Det kommer plakat og info på Facebook. Mvh Cecilie Pettersen Tlf 980 12 349 Statnett informerer
Statnett avholdt 21. september 2017 informasjonsmøte om oppstart av tunnelarbeidene fra Sogn trafostasjon. (Saken ble omtalt i vårskrivet 2017.) Med all sannsynlighet blir det ikke transportarbeid i Nordbergveien. Etter anbefaling fra både Nordre Aker bydel og Bymiljøetaten i Oslo kommune skal all transport av masse skje i Gaustadveien. Én av begrunnelsene for dette er å unngå farlige situasjoner ved kryssing av gang- og sykkelveien som går forbi trafostasjonen. Endelig vedtak i saken foreligger ikke ennå, men både Statnett og Veidekke planlegger nå utfra at transporten skal skje i Gaustadveien. Spregningsarbeidet starter om 2-3 uker. På denne nettsiden kan man abonnere på en varslingstjeneste for spregningsarbeidet. Framdriften for tunnellen er beregnet til ca. 40 meter per dag. Det betyr at ganske raskt vil sprengingsarbeidet komme på en avstand som ikke lenger vil sjenere oss på Solvang. I perioden fram til august 2019 vil det gå ca 9 000 lastebiler med masse ut fra området. Tunnellen planlegges ferdigstilt i desember 2019. Etter dette følger en periode med opprydding av området fram til mai 2020. Ny nabokontakt for prosjektet er Kristin Marthinsen, som evt. kan kontaktes på telefon 95720211 (ikke sms). Solvangdagene 2017...
...ble arrangert i strålende sensommervær. Med Oslo-ordfører Marianne Borgen i spissen var Solvang godt besøkt av både nysgjerrige, framtidige kolonister og tilfeldig forbipasserende. Etter det vi kan skjønne ble Solvangdagene 2017 en ubetinget suksess. Mange på visning
Søndag 20. august 2017 var det visning på to hytter som er til salgs i vår avdeling. Som bildet viser var det massivt oppmøte og stor interesse. Birøkterne
Honningrøkterne på avd 5, Per og Helge, kontrollerer kuber. "Hvor er dronninga, blir det no' honning?" Honningbier på Solvang avd 5
I fjor fikk vi informasjon om muligheter for å ha bikuber i kolonihagen. Dette ble det av Helge Lundvold (hytte 562) informert mer om på vårmøtet 26. april. Helge er nå i full gang og har i vår startet opp to bigårder - fire bikuber. To hos seg selv og to bikuber hos Per Årsvold. Mer info fra Helge Lundvold her. Solvangdagene 2017
Har du mulighet, så hold av helgen 2. og 3. september. Da arrangerer alle avdelingene på Solvang "Solvangdagene" med bl.a. loppemarked, utekino og barnas dag. Arrangementskomiteen på avdeling 5 planlegger mellom klokka 11 og 16 og ha håndverksmarked, historisk film på Huset, kafé og andre aktiviteter. Har du noe selvprodusert og kortreist du har lyst å selge, f.eks. malerier/bilder, blomsterkranser, noe hjemmestrikket eller annet kreativt? Eller kjenner du noen som har? Vi skal ha 10-15 boder (i veikrysset mellom øvre og nedre) og du kan velge om du vil stå bare en eller begge dager. Bestill et bord på markedet ved å legge en lapp i postkassen til Anette (hytte 573) eller send en epost til [email protected]. Med info om hvem, kontaktinfo og hvilke dag(er). Svarfrist er 1. august. Leie av markedsplass koster 200 kroner per dag. Vi håper at alle ønsker å bidra enten det er å hjelpe til med det praktiske rundt salgsbodene, gjøre en innsats i kafeen eller om du vil dele hvordan du har det - åpen hytte/hage. Mer informasjon kommer på e-post og i postkassene. Med vennlig hilsen Arrangementskomiteen i avdeling 5 Glad grillaften
En fin bukett av 5'erns kolonister samlet til uformelt og særs hyggelig lag ved grillen ved nedre felleshus tirsdag 4. juli (2017). Solvang 5 i 60 Lørdag 17. juni (2017) ble årets fest arrangert. I anledning av at vår avdeling markerer 60-års jubileum i år, slo arrangementskomiteen Kaisu Stokkenes og Ingrid Høgestøl skikkelig på stortromma - noe femmerns innbyggere hadde merket seg. Drøyt 40 kolonister møtte fram i godværet. Et saftig koltbord med godt drikke til, smakte fortreffelig. Lystig allsang klang godt og med vin og taler ble det gjort ekstra stas på arrangementskomiteen og Felleshus-ansvarlig Berit Gjørven. Sistnevnte ble sågar hyllet med egen sang skrevet av vår leder Anne Gjerdåker. Dag Bøgeberg fortalte om tilblivelsen av avd 5 før det ble servert suveren marsipankake og kaffe avec. Duoen The Swingville Bros spilte opp til dans og stemningen økte jevnt og sikkert til lenge etter midnatt. En stor takk til arrangementskomiteen og alle frammøtte for et verdig, flott og lystig jubileumsarrangement. Årsmøte/vårmøte 2017
Med drøyt 30 frammøtte var Felleshuset godt fyllt opp på årsmøtet/vårmøtet lørdag 22. april. Et rolig, men innholdsrikt møte ble rodd sikkert i havn av ordstyrer og styreleder Anne Gjerdåker. Størst diskusjon vakte styrets forslag om endring av rutinene for pliktarbeid, men saken ble vedtatt med overveldende flertall. Uteskap
Det er nå mulig å sette opp uteskap for oppbevaring av hageredskaper etc. på parsellen. Byggetegning og arbeidstegning finner du her og oppdaterte byggeforskrifter finner du her. Husk å søke byggekomiteen om byggetillatelse. Bra fest
Lørdag 13. august (2016) ble årets fest arrangert. Drøyt 20 kolonister hadde møtt fram i godværet, og reker, loff og mengder med godt drikke gikk ned på høykant. Styreleder Anne Gjerdåker takket for innsatsen og overrakte vin til Per Aarsvold og Lisbeth Solheim som begge gikk ut av styret tidligere i år. Det ble dessuten gjort stas på Hilde Tornes, som etter ni år som sekretær har takket av. I tillegg til blomster, ble hun hyllet med flott sang komponert av Anne. Etter mat og taler ble det servert is og kaffe avec og stemningen økte sikkert til lenge etter midnatt. En stor takk til arrangementskomiteen Ingrid Høgestøl og Kaisu Stokkenes for nok et flott arrangement. Solvang-Paris - på sykkel
Avdeling 5s Alf Endal er en skikkelig spreking. Sammen med 140 norske syklister la han lørdag 9. juli i vei fra Oslo til Paris, en 120 mil lang tur som skal unnagjøres på sju dager. Turen er ledd i et veldedighetsprosjekt for å samle inn penger til Barnekreftforeningen. Oslo-laget - 26 syklister - hadde Idrettshøgskolen som startsted og valgte veien gjennom Solvang kolonihage på vei mot Rikshospitalet, der resten av det norske laget ventet. Det var litt av et syn da horden av gulkledte atleter trillet gjennom Fjordgløttveien/Bueveien og ned gjennom avdeling 2. 1000 syklister fra fem land skal møtes i Paris å sykle i prosesjon gjennom byens gater, alt for den gode sak. Det er fjerde året på rad at nordmenn deltar og første gang for "vår" Alf. TV-sommer på Solvang De forberedende tv-opptakene er som sagt i gang. På avdeling tre er det hver fredag opptak på området rett nedenfor flaggstangen (med bokskap og liten lekeplass). Det arrangeres fellesfest/grilling for deltakerne og alle beboere på Solvang som ønsker å delta. STRIX håper at mange vil delta på dette. (Foregår på ettermiddag/kveld). På tirsdager spilles det inn i området krysset Plenveien/Promenadeveien. Dette skjer på dagtid med enkle konkurranser for deltakerne. Publikum er også her absolutt velkommen. Team fra STRIX går ukentlige turer og snakker med beboere på mange avdelinger. De melder om at de blir godt og positivt mottatt (med utallige kaffe invitasjoner), noe de setter stor pris på og synes er svært hyggelig. Deltakerne til innspillingen/konkurransen om rekkehytte i den gamle butikken i Nordbergveien er valgt. Programleder fra TV 2 er også valgt, navnet annonseres senere fra TV 2. Opptaksperioden av selve ombyggingen skal foregå 15. august til og med 21. oktober. TV-produksjonen er i gang
På vårmøtet (2016) på avd 5 ble det informert om at tv-selskapet STRIX skal lage tv-serie om den gamle butikken i Nordbergveien når den nå skal forvandles til rekkehytter. De forberedende opptakene er allerede i gang. Programmene skal sendes på TV 2 neste år. 22.-24. juni settes butikken tilbake til ca 1950 med statister, interiør og eksteriør. Rekkehyttene skal ligge under avdeling 4, men under innspillingene blir nok i tillegg både avdelingen 3 og 5 berørt. Sjøl møtte jeg STRIX-medarbeiderne Christina Winther og Bjørn Lindgren på jakt etter gode objekter djupt inne i avdeling 5. Det internasjonale kolonihageforbundet inviterte til kongress i Wien 16.-21. august 2016.
Her kan du lese rapporten. Kolonihagekongress i Wien
Det internasjonale kolonihageforbundet inviterer til kongress i Wien 16.-21. august 2016. Programmet ligger på kongressens nettsider: www.kongresswien2016.at/eindex.html Stipend Norsk kolonihageforbund kan gi stipend til kolonister som ønsker å delta, stipendet dekker deltakeravgiften. Det må sendes en søknad til forbundet, som så kan innhente uttalelse om søknadene fra de enkelte hagestyrer. Søkere må oppgi hvilken hage de tilhører, og hvorfor de søker. Vi vil vite hvorfor akkurat du skal få stipend, og hvordan du og din hage kan dra nytte av at du deltar på kongressen. Skriv også hva du søker om. Den/de som tildeles stipend må skrive en rapport etter kongressen. Rapport vil bli lagt ut på kolonihager.no. Det kan søkes om stipend til deltakeravgiften. Det betyr at søker må dekke reisen selv, eventuelt søke sitt hagestyre om støtte. Informasjon om deltakeravgiftens størrelse finnes på nettsidene til kongressen, se ovenfor. FRIST: Forbundet må ha alle søknader i hende senest 30. april. Bruk søknadsskjemaet, vi ønsker ikke søknader sendt på annen måte. Søknadsskjema ligger her: http://www.kolonihager.no/Soknad.html Med vennlig hilsen styret i Norsk kolonihageforbund Dyvvåt vårdugnad 2016
Det var surt og kaldt og vått, og hvite plener da vi våknet lørdag, men et godt utvalg av 5'erns kolonister møtte likevel opp til vårdugnad, godt tilrettelagt av dugnadsleder Helge Lundvold. Med godt humør og liv og lyst ble motorsager, kantklippere og blåsemaskiner fyrt opp og det var et larmende liv i de to-tre timene arbeidet varte. Selv om det ikke var lett å feie furunåler vekk fra den våte asfalten, ble det ryddet kraftig opp på fellesarealene. Dugnaden ble avsluttet tørt og varmt i felleshuset med styrkende suppe, øl og kaffe. Det var trivelig og møtes igjen etter en lang vinter. Årsmøte/vårmøte 2016
Felleshuset ble godt fyllt opp på årsmøte/vårmøte lørdag 23. april, der Alf Hageselle (hytte 585) ble valgt til ordstyrer og styrte et rolig, men innholdsrikt møte sikkert i havn. Etter nesten ni år som ryddig og ansvarsfull sekretær i avdeling 5s styre overlot Hilde Tornes oppgaven til Grete Thenderup Jensen (hytte 576). Styret ser fram til samarbeidet med Grete, mens Hilde nå kan senke skuldrene og hengi seg fulltid til sine bungnende blomsterbed. Hun vil bli behørig takket for innsatsen på festen på Huset 13. august. Størst diskusjon vakte kanskje saken om avd 5 igjen skal arrangere loppemarked. Det ble bestemt at helga 3. og 4. september blir det igjen loppemarked i vår avdeling. Overvannsproblematikk
Mange av Oslohagene (kanskje de fleste) har den siste tiden hatt problemer med overvann som følge av økt nedbør. Det er grunn til å tro at problemet vil øke. I denne forbindelse inviterer Solvang avd 3 til et seminar om overvannsproblematikk. Bent Braskerud fra Vann-og avløpsetaten (VAV) er invitert som foredragsholder og vil bl.a. fokusere på tiltak i forbindelse med Lokal overvanns disponering (LOD). Slike tiltak går ut på å infiltrere mindre nedbørsmengder, fordrøye større mengder og lede store skybrudd trygt på overflaten. Det vil bli anledning til å stille spørsmål. Av plasshensyn inviterer vi 3-4 engasjerte representanter fra hver hage. Det er ingen påmelding. STED: Felleshuset Solvang kolonihage avd. 3. Inngang fra Nordbergveien TID: Tirsdag 12. april 2016 kl 1800. Ta kontakt dersom spørsmål. Med hilsen Jarl/leder Solvang avd. 3 Tlf 901 38 655 Maledugnad
I helga (18., 19. og 20. sept 2015) var det maledugnad på sørvisbygget. Bildene er fra lørdag da denne lystige gjengen tro til. Festlig fest
Lørdag 15. august (2015) ble årets fest arrangert. Nærmere 30 kolonister hadde møtt fram i godværet, og reker, loff og løk, og mengder med godt drikke gikk ned på høykant. Styreleder Anne Gjerdåker takket og overrakte blomster til Berit Gjørven som gikk ut av styret tidligere i år. Det ble også gjort stas på Per Aarsvold, som etter årevis med lederverv i styre og stell ønsker å trappe litt ned og nå er varamedlem i styret. I tillegg til blomsterbukett og gavekort hadde Anne laget flott sang til Per, som ble avsunget både to og tre ganger i løpet av kvelden, og fra Hilde Tornes og Terje Sigvartsen fikk Per overrakt et stilig, støpt fuglebad formet fra et stort rabarbrablad, laget av Hilde og Terje sjøl. Etter mat og taler underholdt Arne Ole Johansen med hyggelig gitarspill før is og kaffe avec økte stemningen ytterligere. En halv times seanse med duoen The Swingville Bros, med Dag Bøgeberg som forsanger, sendte stemningen ytterligere i været, noe som vedvarte til lenge etter midnatt. En stor takk til arrangementskomiteen Ingrid Høgestøl og Kaisu Stokkenes for et flott arrangement. Gressklipper savnet
En av gressklipperne som oppevares bak Felleshuset på avdeling 5 og som ukentlig brukes på pliktarbeid, er borte. Har du sett den så vær snill og send en epost til [email protected]. Fornyelse av kabelforbindelsene Smestad - Sogn
Informasjon fra Statnett. Bygging av omtalte kabeltunnel kan muligens merkes på Solvang. Hovedstrømnettet i Stor-Oslo må fornyes for å sikre trygg strømforsyning til folk i Stor-Oslo i fremtiden. Statnett har derfor oversendt en søknad til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) for å få konsesjon til å bygge en egen kabeltunnel mellom Smestad og Sogn. Vi søker samtidig om å få oppgradert Smestad transformatorstasjon som ligger i en fjellhall på Smestad. Dere holder til i nærheten av den planlagte tunnelen, og vi ønsker derfor å informere om det planlagte tiltaket. Vedlagt følger høringsbrev fra NVE og informasjonsbrosjyre fra Statnett. Søknaden i sin helhet finner du på NVEs internettside: www.nve.no/kraftledninger Her er informasjonsbrosjyre fra Statnett Med vennlig hilsen Hans Herlofsen Prosjektleder Nettplan Stor-Oslo Årsmøte/vårmøte
Oppmøte til 2015s årsmøte/vårmøte søndag 26. april kunne vært bedre. Kun 19 av 45 hytter var representert. Den største spenningen var knyttet til om vi klarte å finne ny leder etter Per Aarsvold som satt som konstituert formann etter det ekstraordinære årsmøtet 2. august 2014. Et lettelsens sus gikk gjennom forsamlingen da Anne Gjerdåker (hytte 590) til varm applaus sa seg villig til å tre inn i vervet som leder for vår avdeling. Dyvvåt vårdugnad 2015
Et godt utvalg av 5'erns kolonister møtte opp i sildrende regnvær lørdag. Det var ikke lett å koste furunåler vekk fra den våte asfalten, men utemøbler på fellesarealer ble satt ut og generell vårrydding ble gjort. Dugnaden ble avsluttet tørt og varmt i felleshuset med pølser, vafler, øl og kaffe. Det var trivelig og møtes igjen etter en lang vinter. Flott fest
Rekordmange hadde meldt seg på festen på Felleshuset 2. august (2014). Nærmere 30 kolonister benket seg rundt bordene som bugnet av reker og loff og løk, og mengder med vin. Under tallerknene lå en bunke med Alf Prøysens viser, og med solid gitarakkompagnement fra Arne Ole Johansen runget allsangen lystig og hjertelig. Vi fikk dessuten nydelig solosang fra eminente Arild Holstad. Samme Arild Holstad og Tom Erik Isaksen gikk ut av styret tidligere i år og ble takket for innsatsen og overrakt hver sin flaske vin av konstituert leder Per Aarsvold. Per Aarsvold takker av
Per Aarsvold har i 21 år sittet i de fleste styrer og stell i Oslos kolonihageverden og siden høsten 2008 har han vært formann på 5'ern. På årsmøtet 4. mai (2014) tok han avskjed med den jobben, og tiltrer i stedet som varamann i styret. - Vemodig, Per? - Nei, min samvittighet er god. Jeg vet jeg har gjort en brukbar jobb. Helsa tilsier at jeg må sette ned tempoet, men som varamann vil jeg jo fremdeles være med. Det er vel som med sirkushester flest, det er vanskelig å slutte helt. Og det skal vi på 5'ern være veldig glade for. |